Lustrzanki cyfrowe

lustrzankaWynalezienie i spopularyzowanie aparatów cyfrowych, w bardzo dużym stopniu, zmieniło oblicze fotografii zarówno jako dziedziny sztuki, jak i rozrywki dostępnej dla coraz większej ilości ludzi. Dzięki zapisywaniu sfotografowanych obrazów w formie cyfrowej pomija się proces wywoływania i po podłączeniu urządzenia do komputera można od razu uzyskać gotowe zdjęcie.

Co więcej, stworzenie lustrzanek cyfrowych dało możliwość robienia fotografii cyfrowych naprawdę wysokiej jakości. Są to lustrzanki tak zwane jedno-obiektywowe, co oznacza, że do obserwacji fotografowanego kadru oraz do naświetleń używa się jednego i tego samego obiektywu. Dzięki temu aparat może mieć mniejsze rozmiary niż dawne, analogowe lustrzanki dwuobiektywowe.

Ponieważ aparaty fotograficzny zapisujące obraz przez naświetlanie kliszy światłoczułej używane są coraz rzadziej, obecnie terminem „lustrzanka” określa się najczęściej aparat cyfrowy z jednym obiektywem. Jest to jednak wciąż określenie mało konkretne, ponieważ istnieje wiele rodzajów takich urządzeń.

Trzy podstawowe rozróżniane typy lustrzanek cyfrowych to aparaty: amatorskie, zaawansowane, oraz profesjonalne. Jak można się spodziewać różnią się one przedziałami cenowymi w których da się je kupić, ale za wyższą ceną idą także konkretne możliwości, takie jak ostre fotografowanie obiektów w ruchu, czy robienie dobrych zdjęć w trybie makro. Ilość funkcji i jakość aparatu powinno się wybierać przede wszystkim pod kątem własnego doświadczenia fotograficznego, oraz przeznaczenia aparatu.

Początkujący amator fotografii nie potrzebuje bardzo zaawansowanego sprzętu, ponieważ najprawdopodobniej nie będzie umiał go wykorzystać. Zupełnie inaczej rzecz się ma w przypadku fotografów-zawodowców. Fotograf przyrody powinien zwrócić uwagę na możliwości w zakresie makrofotografii, gdyż wiele niuansów świata natury może być właściwie ujętych tylko ze stosunkowo niewielkich odległości. Fotograf sportowy, czy dziennikarz wojenny zapewne będą potrzebować podobnych parametrów, mimo wielu różnic między tymi zawodami. Obydwaj muszą mieć możliwość „łapania” scen w ruchu, a także szybkiego robienia serii zdjęć w minimalnych odstępach czasowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *